Да, туроператорските фирми тръпнат от датата 13 март! Защо, защото това е дата или по точно от 15.03.2021 от която трябва да почват да се връщат парите на туристите за неосъществени екскурзии и почивки заради пандемията. Около 69 млн. лв са дължимите суми към туристи!
В последните месеци има разединения и между многото фирми и пръкнали се организации представляващи интересите на определени фирми от отрасъла. Някои от тях настояват за спешна помощ от държавата и създаване на Гаранционен фонд с който да се компенсират загубите от пандемията. Закъсняло решение!
Какво е Гаранционен фонд в туризма? Обикновено такъв фонд се въвежда в нормалните страни пълнейки се от вноските на туроператори и туристически агенции. Основната цел на подобен фонд е да се защитят интересите на туристите в случай на неплатежоспособност на туроператора и да се гарантират интересите на други туроператори в случай на изпадане в неплатежспособност отстрана на дадена агенция. Гаранционният фонд е собственост на всички участници в него, т.е те участват със своите вноски.
За съжаление в рамките на отиващото си правителство това не се случи. И така идва датата 13 март 2021г. от която започва да изтича срока в който туроператорите трябва да почнат да връщат парите или да изпратят туристите на ваканция. Заради липса на приходи поради Ковид 19 и въведените ограничителни мерки, на туризма почти не се даде възможност да работят през 2020г. Това доведе до колапс в отрасъла. Някои фирми са на ръба, докарани почти до фалит. В момента единствената защита за туристите е Туроператорската застраховка, която всяка една фирма е длъжна да сключи и представи в Министерство на туризма. Таванът на тази застраховка е 1.4 милиона лв., сума крайно недостатъчна за погасяване на задълженията към туристите от даден туроператор.
Втори проблем, е че вече закупения ваучер не покрива разходи свързани с новата проеепедимична обстановка, т.е не покрива разходи свързани с PCR тестове за държавите където е необходими. Много често цената на теста се доближава до цената на екскурзията и това оскъпява двойно пътуването.
Така също срещу България е задействана и наказателна процедура от ЕК за нарушаване срока по възстановяване на средства на на туристите. Очаква се страната ни да бъде глобена със сума надхвърляща сумата искана то туроператорите за покриване на обезщетения на туристите.
Започна процедура по кандидатстване за 4% от оборота към Министерство на туризма. Не минава гладко и помощта във връзка с оборотния капитал към НАП.
От бранша настояват за пълна подкрепа от страна на държавата, а някои дори искат и намаляване на ДДС с 5% за две години напред. Във връзка с намаляване на ДДС това точно няма как да се случи, защото България като страна членка на ЕС трябва да се съобразява с евродирективата за ДДС при която, не може да има повече от 3 данъчни ставки. В момента в Б-я има три данъчни ставки – 0%, 9% и 20%
Какво трябва да направи всеки един турист!
Винаги трябва да си пази договора и фактурата, това е най- голямата гаранция при един фалит. Много внимателно да се проучи туристическата агенция, която посещава, нейната история, туроператорската застраховка която е сключил и датата на валидност, за да може да претендира за обезщетение. В случай на фалит, без да се изпада в паника ĸлиeнтът бързо тpябвa дa oтидe в oфиca нa зacтpaxoвaтeлнaтa ĸoмпaния, дa пoпълни cъoтвeтнитe дoĸyмeнти, ĸaтo пpиложи cвoя дoгoвop зa opгaнизиpaнo тypиcтичecĸo пътyвaнe, дoĸyмeнтитe, c ĸoитo e нaпpaвил плaщaнe, и в paмĸитe нa 14-днeвeн cpoĸ тpябвa дa мy бъдe възcтaнoвeнa cyмaтa. Обикновено застрахователя изплаща c пpeдимcтвo пapите нa xopaтa, чийтo eĸcĸypзии пpeдcтoят и нe ca плaтeни oт тypooпepaтopa. Затова тук важи правилото- Първи по -ред, първи по- право!
Надявам се статията да ви е била полезна!
Няма коментари:
Публикуване на коментар